Mylinglogo
Detta är konst

Magiska föremål

Cerelons Semologiska Översättare [1]

Klass: Demoniskt Aggregat 14 Glasögonen översätter 1 valfri mening på en runda så att den blir helt begriplig i alla dess tolkningar (enligt effekten "läsa främmande skrift"). Effekten varar i 1 minut om man inte läser andra meningar förstås. Notera att det tar en runda att läsa en mening. För att aktivera dem behöver man bara ha glasögonen på sig. Cerelon skapade ett par glasögon åt sig själv. Men han fann dem så praktiska att han gjorde några fler och sålde till olika magiker (som kan ha vissa språkproblem när de studerar magiska skrifter).
Svårighet: Ob2T6
Antal Laddningar: Obegränsat
Varaktighet: En minut
Inskickad av Syeth-hd
Bild

Positionernas Svärd [1]

Klass: Demoniskt Aggregat 14 Svärdet teleporterar användaren till valfri plats inom 1 meters radie. Den är avsedd att användas i strid, då man kan teleportera sig till motsatt sida av motståndaren (spelledaren bör tänka på regeln "överraskning"). Cerelon skapade det här svärdet i syfte att sälja det, så det kan vara i princip var som helst.
Svårighet: Ob2T6
Antal Laddningar: Obegränsat
Varaktighet: En minut
Inskickad av Syeth-hd
Bild

Frostvargens Fäll [4]

Klass: Aggregat 18 En mantel i tjock ljusgrå ull med en bred kant av vitt vargskinn. Mitt på är några runor intovade i mörkare ull. Mantelns krafter aktiveras genom att man tar på sig manteln och uttalar orden "Bort Köld!" på valfritt språk. Manteln gör alla TÅL-slag för att motstå nedkylning två nivåer enklare (-Ob2T6). Observera att effekten är provisorisk och varar tills manteln tas av.
Svårighet: Ob4T6
Antal Laddningar: 4 (Hydrotropi)
Varaktighet: Provisorisk
Bild

Modets Dolk [3]

Bild
Klass: Aggregat 15 En enkel och ganska sliten dolk. Det enda som utmärker den är svaga runor konstfullt ingraverade i bladet. För att aktivera dolkens kraft måste man krama hjaltet hårt med handen och utsättas för en skrämmande situation som kräver ett slag för mod. Gör det lättare för bäraren att kuva sin rädsla. Svårigheten för slag mot tex VIL eller liknande sjunker med tre nivåer (-Ob3T6).
Svårighet: Ob3T6
Antal Laddningar: 8 (Heliotropi)
Varaktighet: En minut
Bild

Bergakungens Ljus [2]

Bild
Klass: Aggregat 16 En bit vit kalksten formad som ett ljus utan veke. Runt basen löper ett band av runor i eldrött. För att tända och släcka Bergakungens Ljus håller man ljuset vid basen och blåser över dess topp. Det strålar ett magiskt ljussken med två meters radie från ljusets topp.
Svårighet: Ob4T6
Antal Laddningar: 10 (Fototropi)
Varaktighet: Provisorisk
Bild

Katres Svarta Blomma [5]

Klass: Demoniskt Aggregat 18 En vacker blomma utan skaft i nästan svart kristall. På ena sidan är en vackert graverad skorpion placerad. Runt den löper en runrad. Väger 1 kilo. För att aktivera blomman håller man i den och uttalar ordet "Skorpion" på valfritt språk. Föremålet får 50 kg kött som det vidrör att ruttna omedelbart. För levande varelser som rör vid blomman i aktiveringsögonblicket måste de slå ett slag för TÅL med Ob5T6 eller drabbas av en infektion.
Svårighet: Ob5T6
Antal Laddningar: Obegränsat
Varaktighet: En minut
Bild

Klippödlans Sandaler [2]

Klass: Demoniskt Aggregat 15 Ett par sandaler med remmar och sula av grön-brunt ödleskinn. Ej speciellt bekväma. För att aktivera sandalernas kraft måste man sätta på dem fötterna och sedan utföra en handling som kräver ett slag för Klättra eller Akrobatik. Sandalerna gör det två nivåer enklare (-Ob2T6) att Klättra eller använda Akrobatik. Dessutom blir det Ob2T6 svårare att knuffa tillbaka bäraren och det blir två nivåer svårare (+Ob2T6) att Hoppa och Undvika om sandalerna är aktiverade.
Svårighet: Ob3T6
Antal Laddningar: Obegränsat
Varaktighet: En minut
Bild

Elianas Välsignelse [4]

Bild
Klass: Demoniskt Aggregat 14 En liten amulett i silver med en innefattad grön sten. För att aktivera Amuletten håller man den i sin slutna hand och uttalar ordet "Rena mig Eliana" på valfritt språk. Amuletten minskar blödningstakten och blodförlusten med Ob2T6 vardera. Observera att Amuletten bara kan användas en gång per respektive återhämtningsperiod.
Svårighet: Ob4T6
Antal Laddningar: Obegränsat
Varaktighet: Permanent
Bild

Samios Elddon [1]

Bild
Klass: Aggregat 11 En liten silverdrake som får plats i handen. När den aktiveras kommer en liten eldsflamma ut ur dess mun. För att aktivera draken håller man i den och uttalar ordet "Drakeld" på valfritt språk. Föremålet skapar en liten eldslåga med antändningsvärde 4. Lågan kan ge Ob1T6 Trauma och Ob1T6 Smärta om den hanteras ovarsamt.
Svårighet: Ob1T6
Antal Laddningar: 6 (Pyrotropi)
Varaktighet: En minut
Bild

Cragans Hammare [5]

Bild
Klass: Engångsförtrollning En mycket vackert graverad stridshammare med silverinläggningar, och med ett lika vackert utsirat skaft. För att aktivera hammarens kraft håller man i den och uttalar orden "Dö för Cragans kraft!" på valfritt språk. Hammaren gör under en minut Ob5T6 extra krosskada. Observera att det endast är en engångsförtrollning.
Svårighet: -
Antal Laddningar: 1
Varaktighet: En minut
Bild

Rianas Häxskydd [4]

Bild
Klass: Aggregat 18 Rianas Häxskydd är en liten öronring av guld med ett sirligt mönster inetsat. För att utlösa öronringens kraft måste den hänga i örat och man måste uttala orden "Häx Väck!" på lägre jargiska med minst nivå 12. Ringen bryter alla Effekter som har en effektgrad upp till 3 inom en radie av 2 meter från bäraren.
Svårighet: Ob4T6
Antal Laddningar: 4 (Ataxatropi)
Varaktighet: Permanent
Bild

Sanningens bägare [3]

Klass: Aggregat 17 Aktiveras genom att någon dricker ur bägaren. En hög och tung guldbägare, juvelbesatt och ornamenterad. Den ger ett mycket majestätiskt intryck och personer som får dricka i den känner sig ofta mycket smickrade. Foten är massiv och är som ett kullerstensfält av små ädelstenar. Runslingor löper längs dess tjocka handtag och kanten är av finaste pärlemor. En stor och mästerslipad safir sitter mitt på huvudet, och på motsatta sidan är en enhörning med pärlhorn och diamantögon ingraverad. Redan om den inte var magisk skulle vara extremt dyr och en klenod värdig en kejsare eller konung. Men nu är den dessutom magisk och är näst intill ovärderlig. Bägaren är laddad med effekten 'Lögn' förstärkt till tre filament. Således får den person som dricker ur bägaren tre nivåer (+Ob3T6) svårare att ljuga under en minut efter att offrets läppar nuddade pärlemorkanten för första gången. Förstås mycket användbart för intrigmakarna och konspiratörerna i samhällets bottenskikt...
Svårighet: Ob3T6
Antal Laddningar: 5 (Psykotropi)
Varaktighet: En minut
Inskickad av en anonym
Bild

Trollstav [5]

Klass: Fokus 23 Aktiveras då personen som håller i den säger: "Alver är fula och dumma!". Anledningen till denna aktiveringsfras är liksom alkemisten helt okänd. Vid frasen ovan aktiveras dels besvärjelsen 'Diodactus fylgiska urladdning' förstärkt till femte magnituden, och dels 'Riannas glittrande bländverk' - samtidigt. Således blir offret förhoppningsvis träffad av en mycket starkt bländande blixt från trollstavens 'huvud'. Detta är en stor, blå ädelsten som är infattad som ett öga i ett klot av tunt guld. Vackra mönster och runor är ingraverade i guldet och i själva staven, som är i vitaste trä. Trollstavsbyggaren är okänd, men säkerligen både mäktig och en smula excentrisk. Det som skvallrar om hans makt är den höga magnituden och den allmänt svåra alkemi som måste ha använts. Excentrisk? Tja, aktiveringsfrasen är inte precis extravagant... Staven ägs för närvarande av Warg av Tolesce, en soldisk magiker som genom idogt flit och en stor arbetsskicklighet är den främste blasonen i Hus Tolesce.
Svårighet: Ob5T6
Antal Laddningar: Obegränsat (Fototropi)
Varaktighet: Momentan
Inskickad av Hjalle (Hjalmar Dunås)
Bild

Åskstaven [4]

Bild
Klass: Aggregat 16 En bjärt orange stav, täckt av ett målat blixtmönster i skarpt rött. Toppen har en liten knopp i koppar. Stavens åskmuller och skräck aktiveras genom att bäraren slår staven hårt tre gånger i golvet med nederändan varefter han/hon riktar toppen mot ett offer inom räckvidden. Staven avger ett kraftigt åskmuller samtidigt som ett offer drabbas av skräck. Offret måste slå under sin VIL med Ob3T6 tärningar eller fly utom räckhåll för effekten. Räckvidden är maximalt 30 meter från bäraren.
Svårighet: Ob4T6
Antal Laddningar: 5 (Pneumotropi)
Varaktighet: Momentan
Bild
Bild

Kommentera sidan

Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.

Kommentar:

Skriv "Jag är människa" för att visa att du inte är en bot: