Mylinglogo

Vanliga frågor om En Garde! III

Här presenteras och besvaras några mer eller mindra vanliga frågor, rykten och missuppfattningar som vi har stött på under den tid som spelet har funnits ute på marknaden.

Om det är något mer som du undrar över är det bara att fråga här på denna sida eller på vårt forum. Det brukar inte ta alltför långt tid innan någon svarar.

Regler

Fråga: Hur kompatibelt är spelet med Ragnaröks En Garde! och Mindless Gamings En Garde! 2:a reviderade utgåvan?
Svar: Inte speciellt. Grunderna är samma, men nästan inget hanteras likadant. Detta gäller båda de äldre versionerna av spelet. Den som vill konvertera mellan första versionen av En Garde! och En Garde! III får lägga ned ganska mycket jobb. Den som vill konvertera något från Mindless Gamings En Garde! till En Garde! III behöver inte jobba riktigt lika hårt, men inte ens där är spelvärdena speciellt lika.

Fråga: Kan jag ändra på en sak i reglerna?
Svar: Självklart. Ingen av oss här kommer att knacka på din dörr och försöka bita dig om du gör det. Det är till och med möjligt att helt skippa vissa system och regler. Den som enbart vill använda Code Duello-systemet för att det är ett mer traditionellt stridssystem kan självklart göra det. Den som tycker att hela idéen med hantlangare förstör kan självklart behandla alla spelledarpersoner som aktörer. Den som vill ändra på ordningen för vilken en rollperson skapas kan självklart göra det. Dessutom är många regler även helt och hållet frivilliga redan från början och är tänkta att användas endast av dem som vill.

Fråga: Finns det övernaturliga fenomen och väsen i En Garde! III?
Svar: Ja, grundtanken är att allt som tidens folk tror på också finns. Det är dock tänkt att hållas i bakgrunden till stor del, delvis för att inte förvandla spelet till ett monsterslaktarspel, vilket det inte är tänkt att vara. Observera att det dock är fullt möjligt att spela utan övernaturligheten för de som vill. Regler för magi finns i regelboken. Regler för hur övernaturliga förmågor och väsen hanteras återfinns i Väsen. Information om hur stora sjömonster kan hanteras återfinns i Pirater! och i Skepp!.

Fråga: Finns det ett riktigt magisystem i En Garde! III?
Svar: Ja, det finns beskrivet under färdigheten Besvärjande i regelboken på sidan 151. I Pirater! återfinns samma färdighet på sidan 116. Systemet i sig är mycket fritt och kräver oftast en hel del kreativitet från både spelledare och spelare. Det är även i allra högsta grad skalbart och kan utan problem användas för allt från att fördriva sjukdomar från en flaska vatten till att kalla på och kontrollera Kraken.

Fråga: Hur nära besläktat är regelsystemet med Kults?
Svar: De är ganska nära besläktade, men så pass mycket har blivit vidareutvecklat att spelen inte är helt kompatibla. Den som lägger lite energi på det kan dock ganska lätt konvertera Kultprylar till En Garde! III.

Övrigt

Fråga: Vilken typ av äventyr är det tänkt att man främst ska spela?
Svar: Spelet är så pass generellt att det mesta ska gå att spela. Bokens och utgivna äventyrs fokus ligger dock främst på en kombination av action, intriger, detektivarbete och små klickar övernaturligheter. Spelet har ett extra bra stöd för action, thriller, saga och mystik.

Fråga: Jag hittar inte spelet i min butik, vad gör jag?
Svar: Be butiksägaren att beställa in boken från oss eller från vår distributör. Ni kan också beställa boken via internet direkt från oss eller en internetbutik.