Topplinje
Mylinglogo
BildBild

Enorma rikedomar byter ägare i världens hamnar. Handeln blomstrar och Europas kolonialmakter blir ständigt rikare. Samtidigt kryssar pirater och kapare runt på de sju haven i sina försök att roffa åt sig en del av dessa skatter.

Här ställs rollpersonerna inför havens alla faror, gömda guldskatter, skrupellösa piratjägare och giriga köpmän. Hjältedåd och äventyr är vardagsmat. Men är du redo för detta? Tag då ditt skepp, din besättning och dina närmaste mannar och ge dig ut på världshaven i jakt på rov.

Pirater! är ett historiskt matinérollspel med mytiska inslag. Perioden är 1650-1750. Spelet fokuserar främst på action, pirater och mystik.

Innehåll

Regelboken innehåller all information som behövs för att spela. Detta inkluderar bland annat:

  • Informativa och stämningsskapande texter om tidens pirater och deras viktigaste fästen.
  • Ett snabbt mallbaserat system för att skapa rollpersoner.
  • Konfliktsystem anpassat för de situationer som kan dyka upp i äventyr under piraternas tidevarv. Strider blir snabba och händelserika där de behöver och såväl fysiska som verbala attacker har förmågan att dräpa.
  • System som stödjer och uppmuntrar galna stunts, hisnande action och strid med stora mängder hantlangare.
  • Regler för skepp och sjöstrid. Har du alltid drömt om att styra ditt eget skepp? Nu har du chansen!
  • Förslag på äventyr, plus en äventyrsgenerator som inspirationskälla.

Utöver denna bok behöver du endast penna, medspelare samt en 20-sidig tärning.

Boken

Boken är tryckt i crown quarto-format med mjukpärm och svartvit inlaga. Sammanlagt har boken 240 sidor. Den som vill kan även ta hem spelet i PDF-format.

Regler

Spelsystemet kan sammanfattas med att man slår 20-sidiga tärningar när man vill lyckas med något. Under eller lika med chansen att lyckas ger ett framgångsrikt slag. Ju högre tärningsresultatet sedan är desto bättre är det.

Systemet är i grunden ganska traditionellt, men har en hel del inslag av modernt systemtänk. En rollperson har åtta egenskaper och ett antal färdigheter. Drivkrafter och egendefinierade expertiser påverkar sedan chansen att lyckas med olika saker. För att dra ned på antalet tärningsslag kombineras ofta olika färdighetsslag ihop till ett enda. Den som kombinerar tillräckligt mycket får lättare att lyckas.

För att få lite fart och fläkt finns dels en färdighet för omöjliga stunts och dels så kallade matinépoäng. De senare kan användas till allt ifrån att göra rollpersonen bättre till att ändra lite på omgivningen, dra in nya spelledarpersoner i handlingen och tvinga spelledaren att dela ut ledtrådar.

Konfliktsystemet är snabbt och smidigt. Det är utvecklat för att ge en känsla av fart och fläkt. För att främja detta finns till och med olika typer av fiender, allt ifrån mäktiga huvudaktörer till så kallade hantlangare. De senare är dussinmotståndare som är mycket lätta att besegra i drivor, allt för att ge rätt matinékänsla. I och med att förolämpningar och attacker ämnade att trycka ned motståndaren i skorna är helt i linje med piratgenren är det fullt möjligt att utföra sociala attacker som skadar mentalt. Detta sköts helt och hållet som vanliga fysiska attacker. Det är dessutom möjligt att utkämpa helt sociala strider, vilket sköts på samma sätt som fysiska.

Som en bonus medföljer regler för sjöslag och skepp. Ett skepp hanteras på ungefär samma sätt som en rollperson. Det har egenskaper, expertiser och till och med speciella uppgraderingar. Sjöslagssystemet är gjort för att vara taktiskt samtidigt som det inte är för detaljerat. Så bara bygg ditt eget skepp, rekrytera en besättning och segla ut på de sju haven!

En Garde! III-kompatibilitet

Pirater! är fullt kompatibelt med produkter som har givits ut till En Garde! III, och tvärtom. Den största skillnaden ligger i sättet att hantera svårighetsgrader och modifikationer. I Pirater! får man nämligen slå extra tärningar och välja en istället för att räkna med plus och minus. Tanken är att det både ska vara snabbare och roligare än det gamla systemet. Naturligtvis kan En Garde! III-spelare anamma detta system om de vill. En annan stor skillnad är skepps- och sjöslagsystemet i Pirater!, vilket inte finns i En Garde! III.

Övrig information

Pirater! är gjort främst för att ge pirat-fans ett lite mer lättsmält spel. Spelet är dessutom gratis att ladda ner för de som vill titta på och testa det innan köp av regelboken. För dig som vill diskutera regler, delta i tävlingar, eller bara vill prata spel med likasinnade så rekommenderar vi vårt forum.

Ladda ned gratisversionen

Förbeställningar av En Garde! III/Pirater!-tillbehör

Ingen av produkterna märkta "(Förköp)" är släppta än, men det är fullt möjligt att förbeställa dem. De kommer att skickas ut när de är klara. Det du tjänar på genom att förbeställa är att priset ligger 10 till 20 % lägre nu jämfört med efter produkten har släppts. Dessutom hjälper du oss få in lite extra till att betala tryck och omkostnader.

Förbeställningar - En Garde! III / Pirater!


(Förköp) Skuggor över Europa

pres_soe.jpg

Vårt pris: 198 kr
Exemplar i lager: 0 st

- Kampanjmodulen kommer att skickas ut så fort boken är färdig. Den ska komma innan påsk 2015.

(Förköp) Skuggor över Europa - PDF

pres_soe.jpg

Vårt pris: 98 kr
Exemplar i lager: Obegränsat

- PDF kommer att skickas ut så fort boken är färdig. Den ska komma innan påsk 2015.

Utlandsbeställning


Vårt pris: 100 kr (Detta läggs till den normala fraktkostnaden.)

Bild
Bild

Kommentera sidan

Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.

Kommentar:

Skriv "Jag är människa" för att visa att du inte är en bot: